Tous les articles par Alicia Lambert

Illu Banyat K 1974

ACME Speaker Series – Kin-Wai Chu & Nicolas Verstappen

The Colonization of Cartoon in Nineteenth-Century East Asia (Kin-Wai Chu) & ‘Comics for a Better Life’: Social Realist Comics for Children in 1970s-80s Thailand (Nicolas Verstappen)

3 July 2024, 16:00-17:30 - KU Leuven, Erasmushuis (Blijde Inkomstraat 21, 3000 Leuven), room 03.15

 

The Colonization of Cartoon in Nineteententury East Asia

Kin-Wai Chu, Ghent University

The 19th century witnessed the meteoric ascent of print journalism, a phenomenon intricately woven into the fabric of the industrial revolution, imperialism, and colonialism. Cartoons, as a form of graphic satire, have long been a significant form of journalism and a barometer of press freedom. The term ‘cartoon’ was coined after the British illustrated satirical magazine Punch or The London Charivari (1841-1992, 1996-2002) which was itself inspired by the Paris-based La Charivari (1832-1937). Punch became a template for satirical magazines across the vast expanse of British Empire in the late nineteenth century, leading to the births of dozens of unofficial Asian offshoots, such as the Hong Kong-based The China Punch (1867-68, 1872-75) and the Yokohama-based The Japan Punch (1862-1898). These satirical cartoons could aptly evade press censorship with wit and artistry, albeit not without struggles. Continue la lecture

nouveau logo Comicalités

APPEL – LA TRADUCTION DE BANDES DESSINÉES EN-DEHORS DES CASES

« Thématique » dirigée par Romain Becker (Université d’Angers) & Timothy Sirjacobs (KU Leuven)

En 1999, un article rédigé par Klaus Kaindl rapprochait déjà la bande dessinée et la sociologie de la traduction, marquant de ce fait un tournant radical dans l’étude de la bande dessinée traduite. Pour la première fois étaient passés en revue d’un point de vue sociologique divers aspects de la traduction de bande dessinée. Cette première recherche a été suivie, en 2008, de la monographie Comics in Translation sous la direction de Federico Zanettin. Dans son introduction, Zanettin (2008, 19-20) pointait du doigt l’inclusion tardive de la bande dessinée en sociologie de la traduction, mentionnant notamment le nombre limité d’articles qui traitent de ce sujet et les perspectives certes intéressantes, mais souvent réductrices par lesquelles celui-ci a traditionnellement été approché. Continue la lecture

Image seminar (1)

JOURNÉE D’ÉTUDE – ENTRE L’USINE ET L’ATELIER

Entre l’usine et l’atelier : la bande dessinée, des carnets à l’œuvre imprimée

11 avril 2024, Espace Mendès-France 1, place de la Cathédrale, Poitiers

Programme :

10h-10h30 ANNA DENIS • De fil en aiguille : comment tisser des liens avec le Moyen Âge aujourd’hui ? Dans la fabrique de L’âge d’or de Moreil et Pedrosa

10h30-11h PHILIPPE MARION • Variations traversières sur l’image performée

11h-11h30 Pause

11h30-12h PIERRE-LAURENT DAURES • Le bout du bout de la piste, une relecture par la main

12h12h30 JEROME LEGLATIN • Puissance onomatopéique, atrophie éditoriale : le manga mutilé

12h30-14h Pause

14h-14h30 LUC VIGIER • Génétique du dessin et pédagogie de l’être chez Lynda Barry

14h30-15h GASPARD LAURENT • Le récit esquissé entre édition, création et enseignement

15h-15h30 Pause 15h30-16h PATRICIA GARCIA OCANA • Écrire la mémoire au fil des générations. Dans la fabrique d’Ana Penyas, Antonio Altarriba et Kim

16h-17h FLORENT PERGET Dessin, mémoire, archive. Rencontre avec EMMANUEL GUIBERT

96ea64f3a1aa2fd00c72faacf0cb8ac9-1700205791

Rencontre – Thierry Van Hasselt

Rencontre avec le bédéiste Thierry Van Hasselt

Le 26 février 2024, 13h, Louvain-la-Neuve (Maison des Langues)

Thierry Van Hasselt est auteur de bande dessinée, plasticien, scénographe, installateur, graphiste et professeur à Saint-Luc. Il est aussi l’un des membres fondateurs du Frémok, plateforme d’édition indépendante bruxello-bordelaise menée par un collectif et issue de la rencontre d’artistes passionnés. Depuis vingt-cinq ans, les livres publiés par le Frémok proposent une bande dessinée qui sort du cadre, repousse sans cesse ses frontières avec l’art plastique et la narration littéraire.

La rencontre, animée par Véronique Bragard (UCLouvain, membre ACME), portera principalement autour de sa dernière bande dessinée, La véritable histoire de Saint-Nicolas.

© Image : Thierry Van Hasselt, La véritable histoire de Saint-Nicolas (2023, Frémok)

acme vivre de la BD

LECTURE – MAËLYS-TIREHOTE CORBIN

Vivre de la bande dessinée, un Eldorado perdu ?

Présentation des recherches de thèse de Maëlys Tirehote-Corbin au METICES à l’ULB le mardi 20/2/24 de 10h à 12h, salle 13102.

Image : dessin de presse de Soulcié, paru dans Télérama, janvier 2018.

Résumé

Rares sont les artistes qui vivent entièrement de revenus tirés de leur art (Menger, 2002). À l’instar des musicien·nes (Perrenoud et Bataille, 2019) et des écrivain·es (Lahire, 2006), les auteurices de bande dessinée doivent souvent multiplier leurs sources de revenus (Aquatias et François, 2021 ; États Généraux de la Bande Dessinée, 2016). Continue la lecture

Comics production

COMICS/ACME LECTURE : COMICS PRODUCTIONS

Comics Productions: Stitching, Inking, Photocopying

13 March 2024, 10:00 am-1:00 pm, Library Lab Magnel, Ghent University, Faculty Library of Arts and Philosophy

comics

The Stitch, the Scratch, the Stain, and the Burn – the mechanically reproduced comics page as a site of embodied encounter with material indexes.

Gareth Brookes

Reproduction technology has always framed the ways in which we encounter and experience comics. Bart Beaty has described European small press as an ongoing attempt to reinscribe the aura of the work of art into the mechanically reproduced object. As such, small press practice can be theorised as a set of continuously adapting inscription strategies responding to new technologies.

Continue la lecture

AVP_Cahier Liège_Série André 5_ 12_détail_highres (1)

Dossier thématique (Comicalités) : Dessins d’enfance dans la bande dessinée (2023)

Edited by Maaheen Ahmed and Benoît Crucifix

This special issue considers the various ways that children’s drawings have been imagined, solicited and organized in comics history. The diversity and multiplicity of interactions between comics (as a cultural object produced for children) and children’s drawings (both as objects of adult discourses and as children’s productions) offer a vast field of inquiry, from conceptions of graphic style in comics to children’s recycling of comics in their own drawings.

This special issue is an outcome of the COMICS project, funded by the European Research Council’s Horizon 2020 research and innovation program.

More on this link.

Childrensmagazines

PhD position: Illustrated Periodicals for Children in Belgium, 1919-1949

In the context of the FWO research project “Pictures for the Kids: Visual Seriality in Illustrated Periodicals for Children in Belgium, 1919-1949”, we are looking for a PhD researcher candidate to work on the intermedial transformation of Belgian children’s periodicals in the early twentieth-century.

Project

The period stretching from the end of the Great War to the immediate postwar era witnessed a proliferation of mass-market illustrated periodicals and a diversification of its audiences. This project considers the mutations of the children’s magazine in Belgium before the postwar boom of the comics magazine and seeks to highlight the intermedial diversity of these periodicals. Those titles typically included editorial sections, comics, games, puzzles, serial fiction, illustrations, cut-outs, readers’ letters, photographs, advertising and covered a wide range of text-and-image combinations. Continue la lecture

Bingo 5

ACME/COMICS LECTURE – IVAN LIMA GOMES

Politics and criticism in the Latin American comics world during the 1960s and 1970s

4 January 2024, 2:00-3:30 PM, Camelot Room, Third Floor, Blandijn, UGent

Abstract
Within Latin America, the 1960s and the 1970s constitute a pivotal period for the comics art world. It was a moment when comics artists and intellectuals sought to assert what meant to produce comics in the region, establishing a clear contrast between the Latin American historietas/quadrinhos and the American comics. Echoing critiques against the “dependency” condition and the U.S. “cultural imperialism”, several Latin American editorial projects aimed at introducing new characters and themes to the comics scene. Continue la lecture

COMICBOOK010r2 copia (1)

ACME SPEAKER SERIES – ANTONIO MIRIZZI

How specific is the cognitive experience of the comics reader? Formulating hypothesis through empirical experiments

6 December 2023 - 10am-12pm | ULB, Brussels, Solbosch Campus, Room P4.1.17.

Illustration © Watchmen, Alan Moore & Dave Gibbons, 1986, DC Comics.

Abstract
The complex morphology of the comics medium calls for peculiar reading strategies aimed at bridging the gaps between its components, both structural and material. Although we speak broadly of visual literacy, in the case of comics it is necessary to consider specific skills of information synthesis and translinear reading. My research focuses on the distance between the implied reader and the actual reader, that is, it aims to understand how the latter behaves with respect to the cognitive effort virtually solicited by the comics form.

Continue la lecture