Illu Banyat K 1974

ACME Speaker Series – Kin-Wai Chu & Nicolas Verstappen

The Colonization of Cartoon in Nineteenth-Century East Asia (Kin-Wai Chu) & ‘Comics for a Better Life’: Social Realist Comics for Children in 1970s-80s Thailand (Nicolas Verstappen)

3 July 2024, 16:00-17:30 - KU Leuven, Erasmushuis (Blijde Inkomstraat 21, 3000 Leuven), room 03.15

 

The Colonization of Cartoon in Nineteententury East Asia

Kin-Wai Chu, Ghent University

The 19th century witnessed the meteoric ascent of print journalism, a phenomenon intricately woven into the fabric of the industrial revolution, imperialism, and colonialism. Cartoons, as a form of graphic satire, have long been a significant form of journalism and a barometer of press freedom. The term ‘cartoon’ was coined after the British illustrated satirical magazine Punch or The London Charivari (1841-1992, 1996-2002) which was itself inspired by the Paris-based La Charivari (1832-1937). Punch became a template for satirical magazines across the vast expanse of British Empire in the late nineteenth century, leading to the births of dozens of unofficial Asian offshoots, such as the Hong Kong-based The China Punch (1867-68, 1872-75) and the Yokohama-based The Japan Punch (1862-1898). These satirical cartoons could aptly evade press censorship with wit and artistry, albeit not without struggles. Continue la lecture

EcouterCOUVUNE-707x1024

PARUTION – ECOUTER LA BANDE DESSINEE

Benoît Glaude, Ecouter la bande dessinée, Les Impressions Nouvelles, 2024, 247 p., 22€.

Lire une bande dessinée c’est tout à la fois la regarder, la manipuler, la sentir… et l’entendre, même dans une soi-disant « lecture silencieuse ».

Mais avez-vous déjà entendu raconter une bande dessinée à voix haute ? Ceux qui lisent parfois des livres à des enfants se douteront qu’il ne s’agit pas d’une expérience hors du commun. À côté de la lecture partagée, on connaît des fictions sonores jouées à plusieurs voix, avec musiques et bruitages, adaptées de bandes dessinées. Du 78 tours à la Lunii, en passant par le livre-disque, un certain nombre d’objets de la culture enfantine rendent ces expériences audio réitérables à volonté.

Aujourd’hui, les séries audio en streaming et les dramatiques radio en podcasts, comme les lectures publiques lors de festivals, performent la bande dessinée pour des publics de tout âge. Tandis que le son cherche sa place dans la bande dessinée numérique, la bande dessinée trouve la sienne dans l’offre florissante des livres et séries audio.

Cet ouvrage propose d’écouter ces mises en voix, en se plongeant dans leur histoire, des années 1930 à nos jours.